Adrian Botez: DESPRE NECESITATEA MORALITĂŢII ARTISTULUI ÎN/PRIN ARTĂ

Adrian BotezCÂTE CEVA DESPRE NECESITATEA MORALITĂŢII ARTISTULUI ÎN/PRIN ARTĂ (epistolă)

Stimate şi preaiubite Frate întru Românie şi domnule I. M. “G.

Da, aveţi perfectă dreptate! Nenorociţii şi nemernicii lumii au acuzat-o pe Zâna Cea Bună a Cântecului, AMALIA RODRIGUES, că ar fi fost fascistă (“Datorită aprecierii pe care i-a arătat-o Salazar – după răsturnarea regimului său, Amalia a fost acuzată de colaborare cu acesta şi de fascism. Acest lucru a dus la o eclipsare temporară a carierei interpretei“) – …aşa cum fac, de o vreme, cu toţi cei care nu permit veneticilor să le sugrume Patria şi Neamul!

…Aşa cum m-au acuzat şi pe mine…şi mă acuză, tot mai violent, şi în prezent…!

…Ca şi domnia voastră (…ca şi multe sute de alţi români cu inima fierbinte, de ADEVĂRAŢI ROMÂNI!…[şi, în măsură mult mai mică, atâta cât am putut, şi eu… – …ca şi mine!] – …dar fireşte, la o cu totul altă “scară“, mult mai lipsită de anvergură şi măreţie! – AMALIA RODRIGUES a fost (…şi va rămâne!) cea mai importantă şi activă patrioată portugheză –  deci, apărătoare a valorilor de Duh ale Patriei şi Neamului ei!!!

…Da, îmi place muzica ei, “fado1-urile ei (de imens, necuprins DOR!), cântate (cu fermecate împletiri de chitară!) din străfundul sufletului, şi cu o voce care nu va putea fi imitată, de nimeni, niciodată! – …am strâns, de pe unde am putut, muzica ei, a AMALIEI RODRIGUES!

…Din păcate, MARIA TĂNASE, cu o voce extraordinară (şi ea!), nu s-a înălţat la VALOAREA MORALĂ, cerută, imperios, unui Artist!

Nimeni nu trebuie să aibă/nu are dreptul (e vorba de bun-simţ, la urma urmei!) să se uite “sub patul” unui Artist (şi nici al unui alt om, dacă e să vorbim…”democratic şi constituţional”, nu-i aşa?!) – dar modul cum se raportează el, Artistul, la Patria şi la Neamul său, prin ceea ce face în artă şi cu arta sa…dacă el creează Artă spre binele ori spre răul (şi blasfemierea!) Patriei şi Neamului său… – …ei, acestea sunt lucruri deosebit de importante, ESENŢIALE! – şi vor fi judecate, şi de oameni, şi de Dumnezeu…mereu!

Şi asta, ori că vrea, ori că nu-i convine Artistului! Ori că zbiară “cosmopoliţii” noştri, năuci şi trădători, ori că gesticulează, furios, şi ameninţă cu “pârnaia” veneticii (năvăliţi “din patru zări”!), cei otrăviţi…şi oploşiţi, ca şerpii, pe la noi!

Dacă AMALIA RODRIGUES a cultivat CURATA MUZICĂ POPULARĂ PORTUGHEZĂ (exprimând “dorurile” unui vechi popor de NAVIGATORI, FABULOŞI, EPOPEICI DESCOPERITORI DE LUMI! – …şi “conchistadori”, e-adevărat…!) – în schimb, MARIA TĂNASE  a promovat, în locul autenticei muzici populare româneşti… – muzica de petrecere şi de CRÂŞMĂ!!! Pur şi simplu, geniul ei vocal a stricat folclorul autentic valah…a fascinat valahii să nu mai privească spre inima de foc a Folclorului Valah…ci să se extazieze (…şi, da, prin vocea ei putea să fascineze, spre orice, pe oricine!) în faţa muzicii de mahala şi de birt, “muzica de pahar“…

…Crescută în mahalalele Lisabonei (“Amália da Piedade Rebordão Rodrigues – născută într-o familie săracă, cu 10 copii, care locuia în cartierul Beira Baixa, din Lisabona“), AMALIA RODRIGUES a “detectat”, cu geniul ei infailibil (…cu instinctul, fără greş, al  geniului, celui identificat, până la contopire! – cu Neamul său!) muzica autentic-populară portugheză…”FADO“-ul! Şi mai e ceva: AMALIA  a cântat pentru sufletul portughez, iar nu pentru bani: A REFUZAT, TOATĂ VIAŢA EI, SĂ CÂNTE LA HOLLYWOOD!!!

…”Ciuri, ciuri” este un cântec sicilian, aflat de mine, într-un album de folclor sicilian! Dar, iată, AMALIA RODRIGUES i-a ajutat pe sicilieni, cu vocea şi, mai ales, CU INIMA EI, să-şi identifice muzica lor cea mai frumoasă, autenticul folclor al SICILIEI! – de o eleganţă şi profunzime, egală, de multe ori, cu acelea ale mistuitorului folclor daco-valah

MARIA TĂNASE n-a identificat prea multe, din autenticitatea folclorului autentic daco-valah…doar un “BLESTEM”…!

Din punct de vedere moral, din punctul de vedere al PAZNICILOR COMORII DACO-VALAHE, îi preţuiesc, mai curând,  pe Grigore LEŞE, Gheorghe ZAMFIR, pe Dumitru FARCAŞ, pe Sava NEGREAN-BRUDAŞCU (…soţie a profesorului, la fel de înflăcărat patriot, DAN BRUDAŞCU…), pe Sofia VICOVEANCA, pe Veta BIRIŞ, pe Nicolae FURDUI-IANCU, pe Gheorghe TURDA…

…Poate că sunt eu prea subiectiv şi prea pretenţios, cu percepţii stranii…dar LEŞE, ZAMFIR, FARCAŞ, VICOVEANCA, BIRIŞ, NEGREAN-BRUDAŞCU …  – …toţi aceştia/toate acestea, şi, probabil, încă vreo câţiva/câteva, dar tot mai puţini/puţine… – …cutreieră, şi azi, munţii şi coclaurii uitaţi de Dumnezeu, ai Daco-Valahiei – pentru a salva, în ultimul moment, încă şi încă o frântură/fărâmă din Sfântul Folclor Daco-Valah… – ADEVĂRATUL DUH AL DACO-VALAHIEI!!!

Aceştia sunt mai “fraţi şi surori” cu AMALIA…decât este (din păcate!) MARIA TĂNASE…!

Doamne,-ajută-ne, ocroteşte-ne şi ne călăuzeşte, înspre Sfântă Lumina Ta!
Vă îmbrăţişează cu, mereu, aceeaşi admirativă preţuire şi caldă prietenie, frăţie întru Duh de Românie,

Adrian Botez

***

Note

1 Fado (cuvânt tradus în mod obişnuit ca DESTIN sau SOARTĂ, conform cuvântului din latină FATUM) este numele unui gen muzical interpretativ şi melodic care a originat în Lisabona începutului secolului al 19-lea, dar foarte probabil are origini mult mai timpurii. Unii admiratori ai genului pretind că originile FADO-ului reprezintă o combinare a ritmurilor sclavilor africani şi a muzicii tradiţionale portugheze, cu accente inflexionare minore, dar sesizabile, datorate muzicii arabe a maurilor, respectiv a genului muzical brazilian MODINHA.

FADO este caracterizat prin melodii melancolice şi versuri tânguitoare, care se referă foarte frecvent la mare, la trecutul maritim glorios al lusitanilor şi/sau la viaţa săracilor. Acest gen muzical este, de obicei, asociat cu cuvântul portughez SAUDADE, care descrie “tânjirea după ceva” sau “dorinţa puternică de ceva” (acest “ceva” fiind, de cele mai multe ori, intraductibil în cuvinte, dar probabil foarte aproape de semnificaţia cuvântului românesc DOR) – cf- wikipedia.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s