Fructele Reformei lui Luther

de  GABRIEL SILVIU AOȘAN

Postul este o perioadă de abstinență în care e bine să ne rugăm dar și să evaluăm veacul pe care îl trăim. Oamenii care doresc să înțeleagă mai bine viața deformată și desacralizată pe care o trăim azi ar fi bine să arunce o privire în trecut. Începutul acestei ere de distrugere și răsturnare de valori începe cu Tezele lui Luther, 31 Octombrie 1517.

Cu totul (ne-) întâmplător azi Occidentul, și nu numai, sărbătorește în 31 Octombrie Halloween-ul. O <introducere> păgână înaintea zilei tuturor sfinților în ritul latin, spațiul de credință creștină în care a apărut reforma. O reformă care l-ar fi ridicat pe om în picioare în fața lui Dumnezeu. Altfel spus l-a ridicat împotriva lui Dumnezeu, implicit împotriva naturii sale, împotriva sa.

„Protestăm prin aceasta înaintea lui Dumnezeu, singurul nostru Creator, Susținător, Răscumpărător și Mântuitor și care într-o zi va fi Judecătorul nostru, ca și înaintea tuturor oamenilor și a tuturor făpturilor…” – extras din protestul formulat de principii germani care au aderat la doctrina lui Luther față de Decretul Împăratului Carol al-V-lea, la Dieta de la Speier 1529, prin care era condamnată reforma.

Din acest motiv adepții reformei lui Luther se numesc protestanți.
Luther consideră că Biserica este societatea nevăzută, spirituală a tuturor credincioșilor care se conduc după Sfânta Scriptură, pe care oricine are libertatea să o interpreteze după cum îl inspiră Duhul Sfânt.
Dar dacă pe om îl inspiră un alt duh ?

Protestanții considerau ca omul comite două mari abuzuri în materie de credință: primul ar fi amestecul puterii lumești (civile) în probleme religioase. Al doilea ar fi înzestrarea Bisericii ca instituție cu autoritatea de a propovădui cuvântul lui Dumnezeu și de a conduce viața religioasă.

În locul acestor așa zise abuzuri, protestantismul așază puterea conștiinței mai presus de autoritatea lumească. De parcă conștiința ar fi despărțită de lume. Iar autoritatea Cuvântului lui Dumnezeu mai presus de Biserica vizibilă. Ca și cum acest cuvânt ar putea fi citit, auzit și înțeles limpede de către oricine.

Luther spune că singura autoritate e Scriptura. Singura cerință pentru mântuire: credința. Faptele omului nu mai contează, pentru ca omul nu ar fi capabil prin fapte să se apropie de Dumnezeu ci doar prin credință.
De parcă omul ar fi doar spirit și mai mult, un spirit atotștiutor.

Continue reading Activenews.ro

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s