Neuromania si pretentiile ei

Aping MankindNEUROMANIA ȘI PRETENȚIILE EI

Un subiect dificil, care cere răbdare să fie explicat și înțeles,  dar care e de actualitate și  de mare  importanță pentru om

 E neuromania, o manie care bântuie prin lumea occidentală și deformează gândirea omului postmodern?  Este o formă de deconstructivism care ținteste la demolarea ființei umane ca si creatie a lui Dumnezeu și asemuirea lui tot mai insistentă cu animalul.

Să înțelegem încă de la început ce spune dicționarul explicativ referitor la acest cuvânt compus: Neuro – sistemul nervos; Mania- modul de a manevra, a manipula, a mânui, a conduce, de a uza de instrumentele cugetării.

 Evolutionismul ne fortează să regândim însăși esența umanității omului: ce este omul? Ființă umană, ori doar un animal mai evoluat ca celelalte? Ce ne diferentiază de animale? Ce trăsaturi? Sunt trăsăturile acestea suficiente pentru a declara ființa umană “umană”, diferită de animale?

Acestea sunt intrebări fundamentale cu care persoanele care gândesc traditional se confruntă tot mai des. Tinerii si copiii le discută tot mai mult în lumea academică si influența acestei gândiri devine tot mai pregnantă în lumea intelectuală. Neuromania este în primul rând de atac împotriva umanității ființei umane. Ea reduce diferențele dintre om si animal la un minim aproape nesemnificativ, si afirmă că animalul are mai mult în comun cu omul decât diferențe. Neuromania este un subset al gândirii evoluționiste, conform căreia omul este un animal mai evoluat, cel mai evoluat dintre ele. Intre om si animal nu există un așa numit zid biologic de despărțire, ci un teren comun, singura diferență esentială fiind că, din noroc ori prin șansă, omul se află în vârful piramidei evoluției.

Raymond Tallis și gândirea antineuromanistă

Daca gândirea intelectuala e afectata de neuromanie, exista si intelectuali care gândesc altfel. Britanicul Raymond Tallis este unul dintre ei. In 2011 a publicat cartea Aping Mankind, cu subtitlul “Neuromania, darwinitis and the misrepresentation of humanity.” Titlul este greu de tradus in romaneste, dar poate fi inteles deîndată ce răsfoiesti primele pagini ale cărtii.

Cartea descrie tocmai efortul intelectualilor occidentali de a suprima liniile care diferentiaza ființa umană de animale, apropiindu-le si afirmând că fiintele umane se asemuisc mai mult cu animalele decât se credea până acum. Intelectualii occidentali prinsi in acest curent definesc fiinta umană ca fiind un “human animal”, adică “animal uman”, pentru a-l diferentia de animale cuadrupede.

In engleza cuvântul “ape” inseamna “maimuță”, dar specia de maimuță mare si mai inteligentă. In titlul cărtii însă, cuvântul “ape” e folosit ca verb, iar “aping” desemneaza un proces de transformare ori metamorfoza a unei ființe intr-o maimuță ori apropierea ei de statutul unei maimuțe. Cuvantul “mankind” inseamna “omenire” ori “umanitate.” Legate impreuna, si intelese in contextul cărtii, “aping manking” ar insemna “transformarea umanității într-o maimuță.”

Subtitlul cartii denota ținta furiei autorului: neuromania si evolutionistii radicali, anarhisti, discipolii cei mai radicali ai lui Darwin, pe care ii numeste “Darwinitis” în loc de “Darwinists”, adica “darwinisti”.

Darvinistii au eliminat liniile de demarcare între om si animal. Tocmai acestei rătăciri intelectuale i se adreseaza Tallis in cartea lui si pe ea o atacă. Pentru “darwinitis” ființa umană nu este de fapt o ființă umană ci un “higher mammal”, adică un mamal mai evoluat”. Cartea lui Tallis e întinsă, 361 de pagini în font mic, împărțită în 9 capitole fascinante, fiecare tratând un subiect la fel de fascinant.

Parcurgând cartea iti face impresia că Tallis ar fi un autor crestin, dar nu e. Cel putin asa spune el. Se autodefineste ca fiind ateu si evolutionist, dar are curajul să spuna despre colegii lui de breasla intelectuală că au luat-o razna. Iar consecintele, zice Tallis, vor fi negative. Va transforma societatea in una “ne-umană”. Daca până in prezent societatea omeneasca a fost clădită pe notiunea, universal acceptată, că ființa umană nu este un animal, ideologia neuromaniei cere demolarea acestei gândiri si societăți si înlocuirea ei cu una nouă bazată pe notiunea că între ființa umană si animale nu există deosebiri care să justifice continuarea societății umane așa cum ea a fost clădita vreme de mii de ani.

John Gray si gândirea neuromanistă

Unul din ideologii cei mai radicali ai neuromaniei este tot un britanic, John Gray, profesor de Gândire Europeana (European Thought) la London School of Economics, care in 2002 a publicat Straw Dogs: Thoughts on Humans and Other Animals. (“Câini de paie: gânduri privind fiintele umane si alte animale”)

Cartea aceasta a dat glas curentelor anti-umane zămislite în mințile intelectualilor europeni în ultimele decade privind ne-umanitatea ființei umane. Tallis numeste cartea lui Gray o fraudă intelectuală, gândită prost si argumentată cu lenevie.

In cartea sa Gray își varsă veninul privind făptura numită “ființă umană” care traieste pe planetă la ora actuală si pe care o acuză de distrugerea a ceea ce odată a fost “paradisul” pamântesc, începând cu mediul înconjurator, relatiile intre specii, relatiile între animale si plante. Aceasta ființă, zice Gray, nu merită sa fie numita “umana” nici sa mai fie în viață. O numeste “Homo rapiens”, adica “omul rapitor” sau distrugator. Gray e deranjat ca în gândirea evolutionista inca domină notiunea că intre animale si ființa umană există diferente majore. El numeste gândirea aceasta o “aberatie.” Afirmă că, la fel ca animalele, ființa umană nu are libertatea exercitării vointei proprii (liberul arbitru, vointa libera) (“free will”). Neuroscience (“stiinta neuro”) zice el, dovedeste ca fiinta umană e predispusă, pre-programată, doar să raspundă la stimuli externi asemenea animalelor, nu să-si exercite vointa proprie contrar stimulilor externi.

Tallis e ingrijorat de influenta crescânda a celor care gândesc ca Gray, numarul celor care se identifica cu acest curent fiind in crestere. Intentia lui, afirmata in prefata lui Aping Mankind, este sa confrunte noua gandire darwinista. Daca fiintele umane nu sunt diferite de animale, intreaba Tallis, cum de au ajuns fiintele umane sa gandeasca ca sunt diferite? Gandirea darwinista e una pesimista, adauga Tallis. Comportamentul omului, afirma Gray, e controlat de creer, la fel ca si la animale. Creerul reactioneaza la stimulii externi si nu mai mult. Conform lui Gray nu exista constiinta, adica un proces de gandire ori judecata, de constientizare a mediului si de a reactiona rational la ceea se intimpla in jurul nostru. Dimpotriva, creerul ne determina comportamentul, nu vointa independenta de factorii externi.

Teoria asta e numita de Tallis “neuromanie”, adica pretentia ca creerul explica in intregime comportamantul uman, ca el ne constrange sa actionam asa cum actionam, si sa credem ca nu exista bine si rau. Toti creerii sunt egali, afirma neuromania. Creerul tau te defineste, nimic mai mult. “You are your brain” (“esti creerul tau”) este motto-ul neuromaniei. Consecintele acestei gandiri, zice Talis, sunt usor de inteles: un criminal se scuza ca fapta rea pe care a facut-o i-a fost impusa de creer (“the brain made me do it” = “creerul m-a facut sa o fac”), ca, in consecinta, nu are control asupra faptelor sale, si ca nu poate fi condamnat. Neuromania diminueaza rolul constiintei in comportamentul uman. Ori constiinta este unul din factorii majori, spun Tallis si cei care inca gandesc ca el, care ne diferentiaza pe noi, fiintele umane, de animale.

Tallis e alarmat ca neuromania a influentat radical gandirea despre natura umana. Neuromania si neuro-determinismul “have reached an extraordinary influence on discussions of human nature”, zice el. Mii de carti si articole de specialitate promoveaza neuromania. In contrast, scrierile care contrazic neuromania sunt putine, timide si nu la moda. Neuromania explica fiecare aspect al societatii umane: cultura, politica, economia, sexualitatea, reproducerea umana, religia, institutiile, justitia, si, culmea zice Tallis, critica literara, arta, muzica. Tallis e ingrijorat – fiinta umana e demolata de niste ganditori iresponsabili care nu se gandesc la consecintele gandirii lor radicale asupra omului. Zice Tallis: “The distinctive features of human beings – self-hood, free will, that collective space called the human world, the sense that we lead our lives rather than simply live them as organisms do – are being discarded as illusions by many, including philosophers …” (“Trasaturile distincte ale fiintelor umane – eul, libera vointa, spatiul colectiv pe care-l numim lumea umana, sensul ca ne directionam vietilor in loc de a ni le doar trai asemenea organismelor – sunt abandonate de multi ca fiind niste iluzii, inclusiv de catre filosofi…) (Pagina 8)

De ce suntem ființe umane si nu animale?

Ce ne diferentiaza de animale, intreaba Tallis? Ce ne face oameni? Acestor intrebari fundamentale Tallis le acorda majoritatea celor 361 de pagini ale cartii lui. Noi doar le enumeram. Suntem singurele fiinte pe care ne preocupa moartea si ne gandim la ea. Suntem singurele fiinte care poseda o religie. Singurele fiinte care cred in viata dupa moarte. Singurele vietati care incearca o relatie cu divinitatea. Singurele vietati care stiu ca vine moartea. Frustrat, Tallis chiar afirma, suntem fiinte umane pentru ca folosim hartie igienica, si alegem din diferite varietati de hartie igienica cind mergem la mall. Animalele nu se gandesc la moarte, nu isi ingroapa mortii, nu tin servicii funerare, nu sunt constiente ca au evoluat ori ca au fost create de o divinitate, si, foarte important, in timp ce fiinta umana isi cladeste viata (prin educatie, alegeri, munca), animalele nu cladesc nimic. Ele doar reactioneaza la stimulii externi. Fiinta umana vorbeste, compune muzica, o scrie, picteaza, inmulteste numerele, face matematica. Animalele nu. Afirma Tallis: “The point is that our difference from beasts is wall to wall, permeating every moment of our day.” (“Punctul e ca diferenta intre noi si fiare este ca de la perete la perete, si permeaza fiecare moment din viata zilnica”.) (Pagina 151) Suntem singurele vietati de pe planeta care pot gandi abstract, fac filosofie, si cauta sa-si inteleaga locul in cosmos. Suntem singurele vietati cu un sens al justitiei, al dreptatii, cu compasiune, singurele care pot face inventii – roata de exemplu. Si discutia aceasta, atit de fascinanta, continua. (Paginile 147-182)

Darwinitii acuza persoanele care gandesc traditional de “specieism”, adica un prejudiciu de fond impotriva animalelor, irational, adauga ei, pentru ca la urma urmelor toti suntem animale, unele mai evoluate altele mai putin evoluate.

Recomandam tuturor celor interesati sa citeasca cartea lui Tallis. Ea deschide ochii spre a intelege deconstructivismul gandirii occidentale contemporane.

Peter Singer si neuromania

Scriem des despre Peter Singer, profesorul de etica la University of Princeton. Poseda si radiaza o gandire de neuromanie toxica. Gandirea lui se apropie de gandirea nazista si e curios ca o universitate atit de prestigioasa ca Princeton sa tina pe rolul de plata un ganditor atit de extremist. Antiuman, Singer a fost etichetat de unii jurnalisti ca “professor death”, adica “profesorul mortii”. Dupa Singer nu exista nici o diferenta intre animale si fiintele umane, eutanasia trebuie incurajata, iar unii copii, chiar nascuti, ar fi mai bine eutanasiati decit lasati sa traiasca. In 2001 Singer a acordat un interviu publicatiei americane avantgardiste Salon care infioreaza. Vi-l recomandam pentru cruzimea lui. Dupa 12 ani, comentariile lui Singer inca ingrijoreaza: http://www.salon.com/2001/06/25/singer_2/

ARTICOL DIN CULTURA VIETII

Va recomandam un comentariu AFR postat in Cultura Vietii despre dezirabilitatea casatoriei si indezirabilitatea concubinajului: http://www.culturavietii.ro/2013/09/10/sondaj-cuplurile-casatorite-ofera-un-camin-mult-mai-stabil-si-mai-sigur-copiilor/#.Ui9KHz9qF_c

VA MULTUMIM PENTRU APRECIERI

Va multumim pentru aprecieri. Vin des, ne prind bine, si le apreciem. Redam una recenta, cu multumirile de rigoare: In ultimele zile am avut sansa sau nesansa de a viziona cateva documentare intre crestini si oameni care nu-L cunosc pe Dumnezeu si promoveaza ideile seculariste. primul filmulet a fost despre dezbateri intre crestini si atei. Am ramas cu o oarecare frica vazand felul in care ateii folosesc Biblia de multe ori pentru a-si sustine punctele. Sunt putin descurajat deoarece aceleasi idei ar putea lua tot mai mult cu asalt si tara noastra. un al doilea subiect ar fi despre homosexualitate. si aici am vizionat un documentar despre mai multe persoane care au povestit despre cum au aflat de atractia fata de persoane de acelasi sex. M-a socat extrem de mult concluzia unui castigator de premiu Nobel care lua homosexualitatea ca pe un lucru ce il ai din nastere si a spus ceva de genu: Nu cred ca Dumnezeu va spune la final: O sa te pedepsesc pentru ca esti negru, trebuia sa fi alb, o sa te pedepsesc ca este femeie, trebuia sa fi barbat, o sa te pedepsesc ca esti homosexual, trebuia sa fi heterosexual. Acesta este documentarul: http://www.youtube.com/watch?v=abcj6kSkO1A As aprecia cat mai multe articole si resurse care sa ne ajute sa intelegem si sa combatem acete gandiri. Apreciez mult lucrarea dvs. si articolele de aici ma ajuta foarte mult. Cristinel

VRETI SA FITI INFORMATI?

Buletinul informativ AFR apare in fiecare Marti si e dedicat mai mult stirilor de ultima ora, iar publicatia AFR online apare in fiecare Joi si e dedicata mai mult comentariilor si opiniilor. Cei care doriti sa primiti saptaminal stiri si comentarii la zi privind valorile si evenimentele legislative, politice si sociale care va afecteaza familiile, atit la nivel national cit si la nivel unional si international, sunteti invitati sa va abonati la buletinul informativ saptaminal AFR. Cum? Inregistrindu-va numele si adresa electronica pe pagina home a sitului nostru electronic www.alianta-familiilor.ro.

FACETI-NE CUNOSCUTI!

Faceti-ne cunoscuti familiilor si prietenilor d-tra. Dati mai departe mesajele noastre si incurajati-i sa se aboneze. Va multumim.

ANUNTURI

Cei care doriti sa faceti anunturi prin intermediul AFR privind evenimente legate de familie si valori va rugam sa ni le transmiteti la office@alianta-familiilor.ro.

 Alianta Familiilor din Romania

One thought on “Neuromania si pretentiile ei

  1. Pingback: ARMONIA MAGAZINE - USA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.