Alexander Pruss: Perspectiva creștină asupra sexualității

One Body, An Essay in Christian Sexual EthicsCARTE: PERSPECTIVA CREȘTINĂ ASUPRA SEXUALITĂȚII

Bigoți, îngusti la minte, înapoiați, arhaici, închizitori, medievali, habotnici: acestea sunt unele din multele etichete care sunt aplicate creștinilor și persoanelor tradiționale care afirmă perspectiva creștina asupra sexualității.

Sunt acuzati de antipatie față de cei care nu gândesc ca ei. Că sunt lăsați în urmă de marșul “normal” și “progresist” al istoriei, ori condamnați de ea. Că sunt plini de prejudicii. Că trebuie să fie reeducati în spiritul ideologiei “progresiste” a sexualitatii post-moderne si să-si conformeze gândirea dupa ea. Li se impune să accepte că sexualitatea nu e o functie imuabilă a naturii umane ci un atribut socializat de-a lungul vieții, în constantă moțiune.

Radicale aceste idei, nu? Astăzi punem în contrast perspectiva seculară și creștina a sexualității, un lucru care încă nu l-am făcut. Începem cu un articol șocant publicat săptămâna trecută în presa britanică.

Revolutia sexuala si evolutia ideologiei sexuale se desfasoara cu o rapiditate atit de mare, incit e practic imposibil sa fii la curent cu toate, chiar si pentru cei care isi dedica mult timp acestor subiecte. In acest context, insa, se impune o intrebare cruciala: care este perspectiva crestina asupra sexualitatii?

Majoritatea dintre noi nu meditam asupra acestui subiect, il ignoram ori suntem indiferenti. Regretabil, teoria seculara a sexualitatii e cu multi pasi in fata perspectivei crestine asupra subiectului. Rare sunt publicatiile care trateaza subiectul din perspectiva crestina. In anii 70 si 80 sustinatorii homosexualitatii au publicat volume masive care atacau fundamentele crestine ale sexualitatii fara ca autorii ori academicienii crestini sa raspunda pe masura. Totusi, mai bine mai tarziu decit nici odata.

In 2013 Alexander Pruss, profesor de filosofie la Baylor University in Texas, a publicat o carte despre perspectiva crestina asupra sexualitatii. Intitulata One Body, An Essay in Christian Sexual Ethics (“Un singur trup: un eseu in etica sexuala crestina”), cartea deja a facut multe valuri si a fost aclamata de comentatorii crestini din America ca un volum “terific si extraordinar,” o lucrare de mare anvergura academica, o realizare de notorietate in domeniu. E vazuta de unii comentatori ca cea mai reusita carte privind perspectiva crestina asupra sexualitatii. Altii vad cartea ca un volum care contine o sumedenie de argumente greu de combatut cu care chiar si comentatorii seculari vor trebui sa se confrunte de acum inainte. In cele 442 pagini de text cartea lui Pruss puncteaza cu confidenta si elocventa frumusetea persepectivei crestine asupra sexualitatii.

Structura cărții

Lecturarea cartii lui Pruss, insa, nu e un lucru lejer. Dimpotriva, e o treaba foarte migaloasa si dificila, chiar obositoare. In final, insa, efortul se merita.

Cartea e impratita in 11 capitole, zece dintre ele discutind aspecte de interes general pentru  ideologia sexuala contemporana. Pruss ia fiecare subiect, prezinta pozitia seculara a subiectului, iar apoi pozitia crestina, opinind in final de ce pozitia crestina e mai logica si de fapt si utila societatii. Analiza lui Pruss e interesanta pentru ca nu e bazata exclusiv pe textele bine cunoscute ale Scripturii, ci si pe textele anonime crestine relevante ale primelor veacuri ale crestinismului, cit si practicile traditionale crestine privind sexualitatea.

Interesanta si informativa e descrierea moravurilor si practicilor sexuale ale primelor secole in care s-a nascut crestinismul si modul in care perspectiva crestina a sexualitatii a inlocuit, in doar citeva secole, gandirea antica privind sexualitatea si rolul ei in societate.

Capitolul 2 al cartii explica formele in care se manifesta dragostea, forma suprema a ei fiind uniunea in intimitate intre sot si sotie. Sexualitatea e un aspect important, chiar central, al fiintei umane, discuta Pruss, dar potrivit numai in cadrul relatiilor de casatorie. Sexualitatea e o trasatura cu care se naste fiecare fiinta umana si graviteaza in mod firesc de-a lungul vietii spre uniunea “intr-un singur trup” al femeii si barbatului. In alte cuvinte, doctrina crestina a uniunii dintre sot si sotie ca formind “un singur trup”, afirma Pruss, este o reflectie a evolutiei naturale a fintei umane spre casatorie si formarea unui trup unic marital. In afara acestui “trup unic”, zice Pruss, relatiile sexuale sunt fara sens.

Capitolul 3 descrie dorinta (desire) ca sentiment afectiv al fiintei umane. Ea duce spre intimitate cu scopul de a forma “un singur trup”, iar apoi procrearea. Dorinta manifestata doar cu scop de placere e gresita pentru ca nu are ca scop primordial formarea “unui singur trup” ori procrearea.

Semnificația sexualității

Recomandam si Capitolul 4 in care Pruss discuta semnificatia sexualitatii (“meaningfullness of sexuality”). E un capitol foarte important pentru ca perspectiva crestina pe care Pruss o prezinta e opusul ideologiei sexuale seculare. Perspectiva crestina respinge sexul de ocazie (“casual sex”) tocmai pentru ca nu rezulta in formarea acelui “singur trup” care e fundamentul sexualitatii crestine. Sexul de ocazie cauta placere nu forjarea unei identitati comune intre barbat si femeie. Ori identitatea comuna poate fi realizata doar in cadrul casatoriei in care barbatul devine “sot” si femeia “sotie”. (Paginile 61-88)

Ca atare, relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex sunt respinse pentru ca nu rezulta intr-un “singur trup” ci doar in placere. Ori placerea si satisfactia nu constituie, din perspectiva crestina, obiectivul ultim ori exclusiv al relatiilor sexuale. Din acelasi motiv, explica Pruss, pedofilia e un act pervers, el fiind incapabil de a forma “un singur trup”intre adult si minor. Si tot din acelasi motiv crestinismul respinge abuzul sexual, adulterul, divortul, violul, violenta domestica, violenta sexuala, pornografia, incestul, si alte manifestari perverse ale sexualitatii umane.

Un singur trup

Toate aceste practici sunt perpetuate din motive total diferite decit acela de a forma “un singur trup”. Formarea “unui singur trup”, afirma Pruss, este fundamentul eticii si invataturii crestine asupra sexualitatii. Asa a fost la Zidirea Lumii. (Facerea 2:24 “De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup”.) Asa a fost la intemeierea crestinismului. (Matei 19:4-6 “Drept răspuns, El le-a zis: „Oare n-aţi citit că Ziditorul, de la început i-a făcut parte bărbătească şi parte femeiască şi a zis: „De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de nevasta sa, şi cei doi vor fi un singur trup”? Aşa că nu mai sunt doi, ci un singur trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă.”) Asta a fost practica crestinilor de milenii. E, deci, perspectiva crestina asupra sexualitatii superioara invataturilor contrare promovate de ideologia sexuala seculara? Fara indoiala.

Pornind de la premisa sexualitatii bazate pe formarea “unui singur trup”, Pruss accentueaza ca el se formeaza prin consimțământul femeii si al barbatului. In contrast, majoritatea celelorlalte practici sexuale nu se fundamenteaza pe consimțământ, pe egalitatea intre soti, si nu au in vedere alcătuirea “unui singur trup”. De acceea, continua Pruss, practicile sexuale străine crestinismului cauzeaza daune psihologice, si trebuie respinse si abolite.

Capitolul 4 e probabil punctul culminant al cartii lui Pruss. E intitulat “One Flesh, One Body”, adica “un singur trup”. In el Pruss face o analiza fascinanta a evolutiei in gandirea iudeo-crestina de la Facerea 2:24 pina in Noul Testament si demonstreaza consistenta perspectivei crestine asupra sexualitatii. De pe aceasta premisa Pruss isi continua argumentatia pe parcursul restului cartii lui, tratind subiecte de mare importanta. Casatoria din perspectiva crestina fiind formarea “unui singur trup”, consecinta logica este procrearea. Tot din perspectiva “unui singur trup”, Pruss explica cu elocventa si exceptiile, de exemplu cazurile de infertilitate, ori poligamia. Cu totul interesanta este discutia privind impactul tehnologiei asupra sexualitatii, familiei si casatoriei. Pruss explica de ce perspectiva crestina respinge contraceptivele (previne implinirea scopului procreativ al “singurului trup”); fertilizarea in-vitro; surogatul (adica absenta actului procreativ al “singurului trup”); casatoriile intre persoane de acelasi sex (care nici ele nu rezulta in formarea “unui singur trup”); poliamoria; practicile sexuale facilitate tehnologic pentru producerea placerii sexuale in afara casatoriei; tehnologia moderna care cauta sa se substituie obiectivului procreativ al “singurului trup”, si asa mai departe.

Celibatul

Capitolul11(final), de doar trei pagini, si cel mai scurt al cartii lui Pruss, priveste celibatul, o practica intilnita in Biblie si practicata in traditia crestina de mii de ani. Nu este celibatul, intreaba Pruss, o contradictie in raport cu scopul unitiv si procreativ al “singurului trup”? Pruss recunoaste ca nu poate da un raspuns cit de cit coerent acestei intrebari. Traditia crestina a privit celibatul ca pe un mod de viata superior casatoriei si vietii matrominiale. In final, Pruss pare sa dea un raspuns interesant, chair daca nu cu totul convingator: celibatul crestin e acceptabil daca are ca obiectiv unitatea dintre persoana necasatorita si Dumnezeu (Pagina 420). In casatorie, sotii isi investesc timpul si energia in relatia dintre ei. In contrast, zice Pruss, in celibat, individul isi investeste timpul si afectiunea in relatia lui cu Dumnezeu. Concluzia finala a lui Pruss: “Marriage is the normal state for human beings. To commit to abstain from marriage is, thus, a signficant gesture, a gesture that can signify the living on earth of the heavenly life that Christ has made possible by making the Kingdom of God be among us”. (“Casatoria este starea normala pentru fiintele umane. Decizia unei persoane de a se abtine de la casatorie este, deci, un gest semnificativ, unul care poate semnifica trairea inca aici pe pamint a vietii ceresti pe care Christos a facut-o posibila aducind Imparatia lui Dumnezeu aici intre noi”.)

Relevanța cărții lui Pruss

Importanta cartii lui Pruss este enorma, de la sine de inteles, si nu poate fi supraestimata. Lecturarea ei este obligatorie pentru fiecare preot, pastor, lider de tineret, terapeut ori consilier crestin preocupat de asaltul ideologiei sexuale contemporane asupra societatii civile si a vietii de familie. Pruss explica cursiv si coerent, intr-o terminologie seculara si relevanta, superioritatea perspectivei crestine asupra sexualitatii in raport cu ideologia sexuala globala. Cartea e obligatorie mai ales pentru apologetii crestini in dialogul lor cu apologetii seculari ai ideologiei sexuale seculare.

Recomandam o mica recenzie a cartii lui Pruss in engleza publicata in noiembrie anul trecut: http://www.thepublicdiscourse.com/2013/11/11074/  In acest link puteti citi 11 pagini din cartea lui Pruss http://undpress.nd.edu/book/P03014

Sursa: http://armoniamagazineusa.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.